۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

ادوار تحکیم وحدت: عید است، احمد زید آبادی را آزاد کنید


سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی، ادوار تحکیم وحدت، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران، خواستار آزادی احمد زیدآبادی، دبیرکل این سازمان، در آستانه نوروز شد.

به گزارش ادوار نیوز، سایت رسمی سازمان ادوار تحکیم وحدت، که متن این نامه را روز پنجشنبه ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) منتشر کرده، این سازمان دانشجویی با انتقاد از محدودیت های جدید علیه دبیرکل زندانی این سازمان، از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، خواسته است تا شرایط آزادی و مرخصی آقای زیدآبادی در روزهای پایانی سال و آغاز جشن های سال نو، فراهم شود.

در بخشی از این نامه آمده است: "احمد زیدآبادی در حالی که کمتر از ۱۰ ساعت از اعلام رسمی نتایج اولیه انتخابات گذشته (خرداد ۸۸) و هنوز هیچ اعتراض خیابانی و مردمی به نتایج اعلام شده، صورت نگرفته بود در مقابل منزلش و با اعمال خشونت بازداشت شد".

آقای زیدآبادی که در دوران تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی مهدی کروبی حمایت می کرد، یک روز پس از انتخابات بازداشت شد و در برخی جلسات محاکمه گروهی متهمان حوادث پس از انتخابات ایران که در مردادماه به صورت علنی برگزار شد، حضور داشت.

در بخش دیگری از این نامه، دفتر ادوار تحکیم وحدت با اشاره به حکم دادگاه بدوی برای آقای زیدآبادی، آن را "ناعادلانه و در تناقض آشکار با قوانین" ایران خوانده است.

دادگاه بدوی پس از محاکمه غیرعلنی آقای زیدآبادی، او را به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم کرده بود.

پس از صدور حکم دادگاه بدوی، قرار بازداشت آقای زیدآبادی به قرار وثیقه تبدیل شد، اما با وجود تأمین ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه توسط خانواده، او از زندان آزاد نشد.

در باره آخرین وضعیت احمد زیدآبادی یک منبع آگاه به بی بی سی فارسی گفت که وکیل آقای زیدآبادی به انتقال وی از زندان اوین به زندان رجایی شهر، به دادستان دادگاه انقلاب تهران اعتراض کرده و نگهداری آقای زیدآبادی در زندانی خارج از تهران را "زندان در تبعید" عنوان کرده و گفته است که این جابجایی باعث بروز مشکلات فراوانی برای ملاقات اعضای خانواده آقای زیدآبادی با او شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای زیدآبادی سه ماه پیش با اعلام قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و سپس تغییر آن به ۳۵۰ میلیون تومان و در نهایت افزایش قرار وثیقه به ۵۰۰ میلیون تومان، اعلام کرد که به درخواست مرخصی احمد زیدآبادی و وکیل قانونی او رسیدگی خواهد کرد.

اما این منبع آگاه گفت که با وجود تأمین قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی برای آقای زیدآبادی از سوی خانواده و وکیل او، هنوز دادگاه به این درخواست مرخصی پاسخ نداده است.


جنبش دانشجویی ایران یکی از فعال ترین جنبش های سیاسی _ اجتماعی ایران است
سازمان ادوار تحکیم وحدت ضمن اعتراض به انتقال آقای زیدآبادی از زندان اوین تهران به زندان رجایی شهر کرج و "غیرقانونی" خواندن این انتقال، خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران آورده است که "با وجود برخی سلایق که مانع از بهره مندی آقای زیدآبادی" و برخورداری او از حقوق قانونی اش شده و با توجه به قرار گرفتن در آستانه نوروز از "تبعیض مضاعف" جلوگیری و زمینه آزادی آقای زیدآبادی و دیگر زندانیان سیاسی فراهم شود.

احمد زیدآبادی در سال ۱۳۷۹ هم به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "تشویش اذهان عمومی" محاکمه شد و بیش از یک سال را در زندان به سر برد.

جایزه حقوق بشر برای جنبش دانشجویی ایران
همزمان با تقاضای آزادی برای احمد زید آبادی، دیروز چهارشنبه (۱۰ مارس - ۱۹ اسفند) جنبش دانشجویی ایران، برنده جایزه حقوق بشر "هومو هومینی" (Homo Homini) جمهوری چک شد.

مارک اسوبودا، رئیس "مرکز نیازمندان حقوق بشر" (People in Need's Human Rights Centre) روز گذشته در گفتگو با آژانس خبری چک، با اعلام این خبر گفت که این جایزه هر سال به کسانی که برای حمایت از حقوق بشر تلاش های چشمگیری داشته اند، اعطاء می شود.

به گفته آقای اسوبودا مجید توکلی، فعال دانشجویی، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و جنبش دانشجویی ایران به خاطر "نقش موثر" در دفاع از آزادی و "تلاش برای ایجاد دموکراسی" در ۱۰ سال گذشته، شایسته دریافت این جایزه شناخته شده اند.

عبدالله مومنی، از دیگر اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت، روز دوشنبه گذشته پس از تحمل هشت ماه زندان و با سپردن وثیقه به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان (۵۵۰ میلیون تومان وثیقه و ۲۵۰ میلیون تومان قرار کفالت) به مرخصی پنج روزه آمد.

آقای مومنی در این مدت محاکمه و به شش سال حبس محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست: