۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

رابرت گیتس: سفر احمدی‌نژاد به کابل 'دردسرساز' است


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در دیدار از یک مرکز آموزشی ارتش افغانستان در حومه کابل سفر رئیس جمهوری ایران به کابل را "دردسرساز" خوانده است.

آقای گیتس به خبرنگاران گفت که افغانستان باید با همسایگانش روابط خوبی داشته باشد و همسایگان این کشور نیز باید روابط خوبی با دولت حامد کرزی داشته باشند.

وزیر دفاع آمریکا ایران را متهم کرد که در افغانستان "بازی دوگانه" دارد. او افزود که ایران در حالی از دولت افغانستان حمایت می کند که با کمک به طالبان کوشش دارد تلاش های آمریکا و بریتانیا را تضعیف کند.

آقای گیتس در حالی این سخنان را اظهار کرد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل، آمریکا را متهم به حمایت از تروریسم کرد.

آقای احمدی نژاد گفت که آمریکا خود در قبال مبارزه با تروریسم "بازی دوگانه" دارد.

وزیر دفاع آمریکا از دو روز پیش در کابل است و گفته است که از افزایش نیروهای مسلح افغانستان تا سیصد هزار تن تا سال آینده حمایت می کند.

در حال حاضر این نیروها کمتر از 200 هزار نفر هستند.

آقای گیتس در دیدار از این مرکز آموزشی ارتش افغانستان در شرق کابل تاکید کرد که آموزش ارتش "مهمتر از عملیات نظامی" در جنوب این کشور است.

آقای گیتس گفت: "گرچه امروز همه متوجه عملیات نظامی در جنوب افغانستان هستند، اما برنامه آموزش سربازان ارتش که در این مرکز جریان دارد، در دراز مدت مهمتر از عملیات نظامی خواهد بود."

او افزود: "اگر شرایط موجود در افغانستان اجازه دهد، در ماه جولای ۲۰۱۱ شاید بتوانیم روند انتقال مسئولیت را به نیروهای افغان آغاز کنیم. اما انتقال مسئولیت به افغانها بستگی به اوضاع دارد. اما واگذاری مسئولیت را دیرتر از جولای ۲۰۱۱ شروع نمی کنیم. روند خروج نیروهای ما بستگی به اوضاع افغانستان دارد. "


آقای گیتس گفت تا دو سال دیگر روند انتقال مسئولیت‌ها به ارتش افغانستان آغاز خواهد شد
وزیر دفاع بزرگترین قدرت جهان به مرکز آموزشی ارتش افغانستان در حالی با هفت هلیکوپتر نظامی در دامنه کوه های صافی در نزدیک پلچرخی فرودآمد که عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان او را همراهی می کرد.

آقای گیتس سعی کرد در جریان بازدیدش از این مرکز آموزشی، مهارت ها و تواناییهای نیروهای ارتش نوپای افغانستان را در اجرای عملیات نظامی محک بزند.

مین های کنار جاده ای، جلوگیری از کشتن غیرنظامیان و رسیدگی به مجروحان جنگ در یک عملیات تمرینی سربازان افغان به وزیر دفاع آمریکا نشان داده شد.

آموزگاران بریتانیایی و آمریکایی هم دشواری‌های کار در افغانستان و مراحل مختلف اجرای عملیات نظامی را به آقای گیتس توضیح دادند.

این نخستین بار است که عملیات تمرینی برای وزیر دفاع آمریکا نشان داده می شود.

آموزش نیروهای ارتش افغانستان در محور توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

نیروهای ارتش افغانستان که هشت سال پیش نخستین واحدهای آن تشکیل شد، حالا به بیش از ۱۰۰ هزار تن می رسد. کلید خروج آبرومندانه نیروهای ناتو از افغانستان توانمند شدن ارتش این کشور است.

هرچند هیچ جدول زمانی برای این امر در نظر گرفته نشده، اما بر اساس استراتیژی تازه آمریکا ۲۰۱۱ سالی است که به ارتش افغانستان میدان بیشتری داده خواهد شد و نیروهای خارجی بار سنگین عملیات های نظامی را به تدریج و مرحله به مرحله به دوش ارتش افغانستان خواهد گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: