۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

خبر بازداشت مسافران خارجی هواپیمای قرقیز حقیقت ندارد

در پی بازداشت عبدالمالک ریگی،رهبر گروه جندالله، مقامات قرقیزستان ضمن اعتراض به فرود اجباری هواپپمای این کشور در ایران، خبر بازداشت مسافران این هواپیما را تکذیب کرده اند.

روز دوشنبه، 10 اسفند (1 مارس)، وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مدیتکان شریمکولوف، سفیر این کشور در تهران، نسبت به اقدام جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی قرقیر به فرود اجباری در خاک ایران رسما اعتراض کرده است.

در این بیانیه آمده است که اعتراض رسمی دولت قرقیزستان در ملاقات آقای شریمکولوف با محمد رضا رئوف شیبانی، معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران، تسلیم طرف ایرانی شد و آقای رئوف شیبانی رسما از دولت قرقیزستان به خاطر اقدام علیه هواپیمای غیرنظامی آن کشور در خاک ا یران عذرخواهی کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه قرقیزستان همچنین گزارش های رسانه ای در مورد بازداشت مسافران هواپیمای مسافربری این کشور در ایران تکذیب شده است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان با اشاره به فرود اجباری هواپیمای شرکت هواپیمایی قرقیز در خاک ایران در روز 23 فوریه گفته است "براساس اطلاعاتی که در اختیار وزارت امور خارجه جمهوری قرقیز قرار گرفته است، گزارش های رسانه ای حاکی از اینکه شهروندان خارجی در هواپیمای متعلق به شرکت هوایی قرقیز بازداشت شد ه اند عاری از حقیقت است."

براساس اطلاعاتی که در اختیار وزارت امور خارجه جمهوری قرقیز قرار گرفته است، گزارش های رسانه ای حاکی از اینکه شهروندان خارجی در هواپیمای متعلق به شرکت هوایی قرقیز بازداشت شد ه اند عاری از حقیقت است.
وزارت امور خارجه قرقیزستان
پیشتر برخی خبرگزاری ها به نقل از مقامات قرقیزستان گزارش کرده بودند که پس از فرود اجباری هواپیمای قرقیر در خاک ایران، دو تن از مسافران این هواپیما که شهروندان قرقیزستان نبودند توسط ماموران ایرانی بازداشت شدند.

روز 23 فوریه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که عبدالمالک ریگی، رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله - بازداشت شده است و در ساعات اولیه پس از بازداشت او، گزارش های ضد و نقیضی از سوی منابع رسمی ایران انتشار یافت.

در حالیکه پس از انتشار این خبر، وزیر کشور ایران اعلام کرد که آقای ریگی در خارج از خاک ایران بازداشت شده است، وزارت اطلاعات در گزارش های بعدی اظهار داشت که رهبر جندالله که از دوبی عازم قرقیزستان بود هنگام عبور از حریم هوایی ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

منابع دولتی ایران در خبرهای تکمیلی بعدی افزودند که بازداشت عبدالمالک ریگی، همراه با یکی دیگر از اعضای ارشد جندالله، پس از آن صورت گرفت که دو فروند جت نیروی هوایی جمهوری اسلامی هواپیمای مسافربری حامل او را مجبور به فرود در خاک ایران کردند.

هیچ نظری موجود نیست: