۱۳۸۸ اسفند ۱۱, سه‌شنبه

خاتمی خواستار پرهیز از رفتار 'ماجراجویانه' در سیاست خارجی شد

محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران می گوید که علیرغم تلاش غربی ها برای اعمال تحریم ها علیه ایران، این کشور باید از رفتار "ماجراجویانه" در سیاست خارجی پرهیز کند تا هزینه بیشتری بر کشور تحمیل نشود.

سخنان تازه آقای خاتمی که در سایت "بنیاد باران" منعکس شده است، درست یک روز پس از آن ایراد می شود که آیت الله علی خامنه ای بار دیگر بدون نام بردن از اصلاح طلبان به انتقاد از سیاست خارجی آنان پرداخت.

آقای خاتمی در اشاره به تحریم ها علیه ایران گفت: "این سیاست دیروز بوده، امروز هست و فکر می‌کنم فردا هم خواهد بود. البته این به آن معنا نیست ما هم ماجراجویانه در عرصه حضور به هم برسانیم و این مساله را تشدید کنیم، سیاست و تدبیر ایجاب می‌کند که عاقلانه رفتار کنیم و تا آنجایی که می‌شود بهانه به دست دیگران ندهیم."

آقای خاتمی که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری اصل تنش زدایی را دنبال می کرد، بار دیگر تاکید کرد که "حال که جمهوری اسلامی مستقر شده، اساسش را باید بر تعامل بگذارد".

او اضافه کرد: "نباید چون دشمن داریم در دنیا ماجراجویانه عمل کنیم و مواضع و حرف هایی بزنیم که ریشه در اصل انقلاب و اسلام نداشته باشد و هزینه‌های زیادی به بار بیاورد."

این عده تصور می کردند با تکرار مفاهیم غربی ها و تسلیم در برابر آنها، جایگاه و منزلت ما ارتقا پیدا می کند درحالی که سخنان و مفاهیم غربی ها کهنه و مربوط به دویست سال قبل است اما سخن و سیاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی نو و تاثیرگذار است
رهبر ایران در اشاره به اصلاح طلبان
آیت الله خامنه ای که در موارد متعدد سیاست خارجی اصلاح طلبان را مورد انتقاد قرار داده است روز یکشنبه در جریان دیدار با اعضای وزارت خارجه بار دیگر بخشی از این انتقادها را تکرار کرد.

او در این سخنرانی گفت ایران باید سیاست "ضد نظام سلطه" را دنبال کند و تاکید کرد که "در عرصه دیپلماسی باید با اعتماد به نفس ملی و بدون هیچگونه رودربایستی در پافشاری بر اصول انقلابی و مبانی دینی عمل کرد."

او سپس در اشاره ای که آشکارا متوجه اصلاح طلبان بود از "تصورات غلط در سال های گذشته مبنی بر لزوم استفاده از مفاهیم، روش ها و تشریفات مورد نظر غربی ها برای همرنگ شدن و نزدیکی با آنها" انتقاد کرد.

وی افزود: "این عده تصور می کردند با تکرار مفاهیم غربی ها و تسلیم در برابر آنها، جایگاه و منزلت ما ارتقا پیدا می کند درحالی که سخنان و مفاهیم غربی ها کهنه و مربوط به دویست سال قبل است اما سخن و سیاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی نو و تاثیرگذار است."

در مقابل اصلاح طلبان سیاست های خارجی دولت محمود احمدی نژاد را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد، در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که به عقیده او در دولت آقای احمدی نژاد "عزت مردم مخدوش" شده و "آبروی کشور رفته" است.

اما رهبر ایران که در موارد دیگری نیز از سیاست خارجی دولت آقای احمدی نژاد دفاع کرده بود همان زمان اتهامات میرحسین موسوی را رد کرد.

هم اکنون شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بررسی گزارش اخیر آژانس است که از احتمال تلاش ایران برای ساخت یک کلاهک جنگی ابراز نگرانی می کرد.

از سوی دیگر در پی ناکام ماندن تلاش های دیپلماتیک دولت باراک اوباما و متحدان غربی اش برای قانع کردن ایران نسب به برچیدن بخش های حساس برنامه اتمی اش، این کشورها تحریم های تازه ای را علیه تهران در چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل دنبال می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: