۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

افزایش چشمگیر در شمار پناهجویان

سازمان ملل متحد از افزایشی چشمگیر در شمار پناهجویان خبر داده و خواستار توجه بیشتر به وضعیت آنان شده است.

تعدادی از نهادهای امدادرسانی وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی گفته اند که در سال گذشته میلادی، تعداد شهروندان نوجوان افغان که بدون همراهی بزرگسالان خود خواستار دریافت پناهندگی از کشورهای اروپایی شدند در مقایسه با سال قبل از آن 68 درصد افزایش یافت.

در این گزارش اصطلاح نوجوان بر کسانی اطلاق شده است که کمتر از هجده سال سن دارند.

به نوشته تهیه کنندگان این گزارش، در سال 2008 میلادی سه هزار و هشتصد شهروند افغان که کمتر از هجده سال سن داشتند درخواست پناهندگی خود را تسلیم کشورهای اروپایی کردند اما این آمار در سال 2009 به شش هزار نفر افزایش یافت.

این پناهجویان به تنهایی و بدون همراهی والدین یا افراد بزرگسال برای دریافت پناهندگی اقدام کردند.

این گزارش در عین حال می افزاید که آمار ارائه شده بیانگر دامنه واقعی مهاجرت نوجوانان افغان نیست و احتمال می رود که هزاران تن از آنان به طور غیرقانونی عازم سایر کشورها شده باشند اما از بیم بازداشت و اخراج، از تسلیم درخواست رسمی پناهندگی خودداری می ورزند.

وضعیت این گروه از پناهجویان باعث نگرانی نهادهای مدافع حقوق کودکان و نوجوانان شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد - یونیسف - در گزارشی در مورد پناهچویان نوجوان از فقدان سیاسی منسجم در اروپا برای حمایت از این افراد سخن گفته و افزوده است که در بسیاری موارد، اقدامی برای دفاع از آنان صورت نمی گیرد.

امدادگران سازمان ملل به عنوان نمونه به وضعیت دو پسر افغان، که یکی از آنان تنها سیزده سال سن داشت، اشاره می کنند که در مسیر سفری از یونان برای ورود غیرقانونی به ایتالیا در داخل بار یک کامیون جان خود را از دست دادند.

یونیسف همچنین گفته است که مطالعه ای که در مورد سازمان های نگهداری از کودکان و نوجوانان پناهجو در بریتانیا انتشار یافته نشان می دهد که آنان در موارد متعدد در معرض گرایش های نژاد پرستانه قرار می گیرند و در حالیکه در نتیجه سفری طولانی و پر مشقت بدون همراهی بزرگسالان، در فشار شدید روانی قرار دارند، باید بکوشند واقعیت شرایط خود را به ماموران این موسسات بقبولانند.

ایموجین فولکس، خبرنگار بی بی سی در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، در گزارش خود در این زمینه می افزاید که سازمان ملل متحد گزارش های اخیر را تنها مقدمه ای بر واقعیات وضعیت نوجوانان پناهجو دانسته و خواستار تحقیقات بیشتر و تاکید بر لزوم حمایت از این گروه از پناهجویان شده است.

کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد تمامی کشورهای امضاکننده را ملزم ساخته است تا بدون توجه به ملیت و تابعیت نوجوانان و کودکان، از آنان حمایت کامل به عمل آورند.

هیچ نظری موجود نیست: