۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

اتهام: خبر گرفتن از 'ملاقات های خصوصی امام'

خبرگزاری فارس و روزنامه وطن امروز، مطلبی را به چاپ رسانده اند که برخی اعضای "بیت" رهبر سابق جمهوری اسلامی را متهم به دادن خبر "ملاقات های خصوصی" آیت الله خمینی به اکبر هاشمی رفسنجانی کرده است.

مطلبی که روز یکشنبه 16 اسفند (۷ مارس) به یکسان در این دو رسانه منتشر شده، بر گرفته از یکی از مقالات منتشر شده توسط "دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران" در نقد کتاب "اوج دفاع " (خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۵) است و در آن ادعا شده اعضای بیت آیت الله خمینی "خبر برخی ملاقات‌های امام و مسائل مطرح شده در آنها" ‌را به آقای رفسنجانی "انتقال داده و بعضاً رهنمود‌هایی نیز دریافت می‌داشته اند".

"دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران" تحت ریاست "عباس سلیمی نمین" از منقدان اکبر هاشمی رفسنجانی و مدیر مسئول سابق نشریه "کیهان هوایی" اداره می شود که در سال ۱۳۷۸ از انتشار باز ایستاد.

اهل تحقيق چرايي برقراري چنين رابطه‌اي بين آقاي هاشمي و دفتر امام را، كه طي آن حتي ملاقات‌هاي خصوصي امام به ايشان گزارش مي‌شود، درك مي‌كنند. قطعاً براي ريشه‌يابي اين رابطه بايد اشراف بر ضعف‌ها را مدنظر قرار داد
مقاله "دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران" به ریاست عباس سلیمی نمین
در ماه های گذشته، خبرگزاری فارس و روزنامه وطن امروز، از جمله رسانه های حامی دولت بوده اند که نزدیکان آیت الله خمینی را به حمایت از مخالفان حکومت متهم کرده اند.

روابط "ویژه" با هاشمی به خاطر "ضعف ها"

مطلب مورد استناد خبرگزاری فارس و روزنامه وطن امروز، در ادامه تاکید دارد: "اهل تحقيق چرايی برقراری چنين رابطه‌ای بين آقای هاشمی و دفتر امام را كه طی آن حتی ملاقات‌های خصوصی امام به ايشان گزارش می‌شود، درك می‌كنند. قطعاً برای ريشه‌يابی اين رابطه بايد اشراف بر ضعف‌ها را مدنظر قرار داد."

این مطلب در توضیح "ضعف" های مورد اشاره خود، به بخشی از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد دستگیری آشنای "یکی از خدمتگزاران بیت" به اتهام گرفتن رشوه "در جريان معاملات سنگين تهيه سلاح" اشاره می کند.

تهیه کنندگان مطلب، با اشاره به گفت و گوی احمد خمینی (فرزند رهبر سابق جمهوری اسلامی) و محمدعلی انصاری (از اعضای بیت آیت الله خمینی) با اکبر رفسنجانی رفسنجانی در مورد حل مشکل فرد رشوه گیرنده، آقای رفسنجانی را "کلید حل" این نوع مشکلات معرفی می کنند.

قطعاً زماني كه آقاي هاشمي بتواند در قوه قضائيه اين‌گونه ضعف‌هاي نيروهاي حاشيه‌اي بيت [آیت الله خمینی] را حل و فصل كند، رابطه ويژه‌اي شكل مي‌گيرد كه به لحاظ سيستمي بسيار قابل تامل خواهد بود
مقاله منتشر شده در سایت "دفتر مطالعه و تدوین تاریخ ایران"
این تهیه کنندگان نتیجه گرفته می گیرند: "قطعاً زمانی كه آقای هاشمی بتواند در قوه قضائيه اين‌گونه ضعف‌های نيروهای حاشيه‌ای بيت را حل و فصل كند، رابطه ويژه‌ای شكل می‌گيرد كه به لحاظ سيستمی بسيار قابل تامل خواهد بود."

افزایش فشار بر خانواده آیت الله خمینی

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، رسانه ها و شخصیت های هوادار دولت اعتراضات زیادی را علیه حسن خمینی، سخنگوی رسمی خانواده آیت الله خمینی، صورت داده اند.

این اعتراضات پس از آن شدت گرفت که حسن خمینی، همچون تعدادی دیگر از شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی از قبیل اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری، در مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد توسط رهبر جمهوری اسلامی حضور نیافت.

وی حتی در تعدادی از مراسم رسمی برگزار شده در آرامگاه آیت الله خمینی با حضور فرماندهان و شخصیت های طرفدار دولت نیز، که طبق سنت جمهوری اسلامی باید با حضور متولی این آرامگاه (در حال حاضر، سیدحسن خمینی) برگزار شوند، غایب بود.

اگر سید حسن خمینی می داند که این افراد بیش و پیش از هرگونه دغدغه به ظاهر اصلاح طلبانه، در واقع با ولایت فقیه و نظام ولایی دچار مشکل شده اند، در همنشینی و همگامی با آنها دچار خطای هولناکی شده است
مقاله منتشر شده در سایت خبرگزاری دولتی ایرنا
یکی از خبرسازترین اقدامات اعتراض حسن خمینی پس از انتخابات ریاست جمهوری، عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم در "حسینیه جماران" در بهمن ماه گذشته بود که در پی حمله خشونت آمیز هوادران دولت به مراسم سخنرانی سیدمحمد خاتمی در این حسینیه در شب عاشورا صورت گرفت.

نوه آیت الله خمینی پیشتر، در اقدامی مشابه از برگزاری مراسم مذهبی "احیا" در محل آرامگاه آیت الله خمینی در ماه رمضان امسال (شهریورماه) نیز خودداری کرد.

مدتی بعد از این اقدام، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، نوه آیت الله خمینی را به هم پیمانی با "براندازان" متهم کرد و نوشت: "اگر سید حسن خمینی می داند که این افراد بیش و پیش از هرگونه دغدغه به ظاهر اصلاح طلبانه، در واقع با ولایت فقیه و نظام ولایی دچار مشکل شده اند، در همنشینی و همگامی با آنها دچار خطای هولناکی شده است."

در یکی از جدیدترین واکنش ها به حسن خمینی، عزت الله ضرغامی مدیر منصوب رهبر ایران در صداو سیما، یک ماه پیش در نامه ای به نوه آیت الله خمینی نوشت کاش وی در کنار اعتراض به صداوسیما، "اقدامات شرم آور" مخالفان نظام را هم محکوم می‌کرد.

موضع گیری فوق، واکنشی به نامه یک روز قبل حسن خمینی، رئیس "موسسه تنظیم و نشر آثار امام"، در اعتراض به "تحریف" اظهارات بنیانگذار جمهوری اسلامی از تلوبزیون بود.

پس از انتشار نامه حسن خمینی، ۱۸۰ نماینده محافظه کار مجلس، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان و "شورای نظارت بر صدا و سیما" از برنامه تلویزیونی مورد اعتراض وی حمایت کردند.

هیچ نظری موجود نیست: