۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

اظهار نگراني كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل در مورد ايران

كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران اظهار نگراني كرد و از مقامات ايران خواست اجازه سفر به اين كشور را براي نمايندگان سازمان ملل صادر كنند.

ناوي پيلاي روز پنجشنبه ۱۳ اسفند (۴ مارس) همزمان با انتشار گزارش سالانه كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل، گفت: "نگراني عميق من از وضعيت رو به وخامت حقوق بشر در ايران ادامه دارد. سركوب خشونت بار مخالفان، بازداشت خودسرانه معترضان، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و چهره هاي سياسي سرشناس در اين كشور اتفاق افتاده است. افراد زيادي به دليل نقشي كه در اعتراضات انتخاباتي داشتند، پس از محاكمه در دادگاه هاي پرسش برانگيز، به تحمل مجازات هاي سنگين، از جمله اعدام محكوم شده اند".

خانم پيلاي گفته است كه در جريان نشست كميسيون حقوق بشر سازمان ملل اين فرصت را پيدا كرده كه با نمايندگان ايران در مورد اين نگراني ها گفت و گو كند و از آنها بخواهد كه به اعضاي دفتر او اجازه سفر به ايران را بدهند.

جواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران نمايندگي اين كشور را در نشست اخير كميسيون حقوق بشر در ژنو به عهده داشت و در آنجا با خانم پيلاي ديدار كرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي دولت ايران، آقاي لاريجاني از خانم پيلاي براي سفر به ايران دعوت كرده است.

ايران اكثر اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در اين كشور را رد مي كند و خواهان عضويت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل است.

آقاي لاريجاني در جريان سفر به ژنو در مصاحبه با سي ان ان گفت كه هيچ كس در ايران به دليل اعتراض كردن زنداني نيست، كسي به خاطر اعتراضات انتخاباتي اعدام نشده و خشونت پليس در برخورد با معترضان حوادث پس از انتخابات در مقايسه با برخورد پليس در كشورهاي غربي كمتر بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: