۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

شماری از اعضای خانواده و مهمانان جعفر پناهی آزاد شدند

شب گذشته، ۱۲ اسفند(سوم مارس) پانزده نفر از اعضای خانواده، همکاران و دوستان جعفر پناهی آزاد شدند.

طاهره سعیدی و سولماز پناهی، همسر و دختر جعفر پناهی در میان آزادشدگان هستند.

افراد آزادشده خبر داده‌اند که جعفر پناهی، همکار او محمد رسول‌اف، و مهدی پورموسی، مدیر تولید، همچنان در زندان اوین در بازداشت هستند.

ادامه اعتراضات بین المللی به بازداشت فیلمساز ایرانی

در روزهای گذشته، بسیاری از محافل هنری و سیاسی غربی به بازداشت جعفر پناهی و همکاران او اعتراض کرده اند.

در آلمان مسئولان از مقامات جمهوری اسلامی به خاطر "دستگیری یکی از بهترین فیلمسازان ایران" انتقاد کردند.

گایدو وسترول وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه خواستار آزادی فوری آقای پناهی شد و گفت: "از هیات رهبری ایران می خواهیم به تعهدات بین المللی خود برای حفاظت از حقوق مدنی و سیاسی شهروندانش پایبند باشد."

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: "ما از اینکه کارگردانی که برنده جوایز متعدد بین المللی بوده به خاطر کار خود به عنوان یک هنرمند بازداشت شده نگران و متاسف هستیم."

فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، و جامعه نویسندگان و فیلمسازان این کشور نیز به بازداشت آقای پناهی، همکاران و دوستان او اعتراض کرده اند و خواهان آزادی فوری آنها شده اند.

به گزارش روزنامه تایمز، کن لوچ، کارگردان شاخص برتانیایی، در واکنش به خبر بازداشت پناهی گفته است: "این نشان دهنده بی صبری روزافزون حکومت ایران است. امیدوارم همه کسانی که در دنیای فیلمسازی کار می کنند خواستار آزادی او را شوند و یکپارچه، از او و همه فیلمسازان ایرانی که در شرایط مشابه کار می کنند حمایت کنند."

ابهام درباره دلیل بازداشت پناهی ادامه دارد

آقای پناهی که از جنبش اعتراضی ایران حمایت می کند دوشنبه شب (دهم اسفندماه) به همراه دختر، همسر و شماری از حضار در خانه اش بازداشت شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی تهران گفته است که بازداشت جعفر پناهی جنبه سیاسی ندارد.

سایت خبری تابناک پیشتر درباره دلیل دستگیری آقای پناهی از قول یک "منبع آگاه" نوشته بود: "جعفر پناهی به همراه دوستان و همکاران خود در حال تهیه فیلمی علیه نظام بوده اند که با هوشیاری دستگاه های امنیتی و با عملیاتی به هنگام، او و همکارانش بازداشت شدند."

اینکه گفته اند منزل پدر من از قبل از انتخابات، محل ساخت فیلم ضدنظام بوده کاملا کذب است
پسر جعفر پناهی
این سایت همچنین ادعا کرد "محل زندگی جعفر پناهی از پیش از انتخابات و پس از ۲۲ خرداد محل ساخت فیلم علیه نظام بوده است."

همزمان پناه پناهی پسر جعفر پناهی در مصاحبه ای با سایت "کلمه" که به میرحسین موسوی نزدیک است گزارش های قبلی را مبنی بر اینکه در هنگام مراجعه ماموران در خانه آنها مهمانی بوده است رد کرد و گفت بازداشت زمانی صورت گرفت که پدر او و گروهی از همکارانش درحال فیلمبرداری یک فیلم مجوزدار بوده اند.

پناه پناهی گفت: "اینکه گفته اند منزل پدر من از قبل از انتخابات، محل ساخت فیلم ضدنظام بوده کاملا کذب است و پدر من هیچ فیلمی ضدنظام نساخته. ضمن اینکه درباره رویدادهای اخیر نیز فیلمی نساخته است."

فیلم "آفساید" جعفر پناهی در سال 2006 جایزه خرس نقره ای جشنواره برلیناله را برد.

جعفر پناهی در مرداد ماه سال جاری هنگام حضور در محل دفن شماری از کشته شدگان رویدادهای پس از انتخابات در گورستان بهشت زهرا دستگیر شد و چند ساعت را در بازداشت گذراند.

روز بیست و هفتم بهمن، وقتی جعفر پناهی به قصد شرکت در جشنواره بین المللی برلین عازم آلمان بود، مقامات ایرانی اجازه خروج از کشور را به او ندادند.

هیچ نظری موجود نیست: