۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

سیرک سیار «احمدی‌نژاد» در نیویورک

سیرک سیار جمهوری اسلامی به ریاست محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه دوم ماه مه عازم آمریکا شد. در ادامۀ نمایشی که با تشکیل «کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه» در تهران برگذار شد، احمدی‌نژاد و همراهان او، این بار برنامه‌های سرگرم کننده‌ای را در «اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی» که از روز دوشنبه در نیویورک گشایش یافت، عرضه می‌کنند.

چهارده سناتور آمریکائی، پس از آن که از تصمیم احمدی‌نژاد مبنی بر شرکت در این اجلاس آگاهی یافتند، در نامه‌ای به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن شدند که از صدور ویزا به نام وی خودداری شود. آنها در این نامه نوشته‌اند «عقلائی نیست که تلاش برای ممانعت از دستیابی دولت‌های یاغی و گروههای تروریستی، بدین گونه از همان ابتدا به مسخره گرفته شود».

بدیهی است که چنین درخواستی برای دولت آمریکا پذیرفتنی نبود زیرا شهر نیویورک مقر سازمان ملل متحد است و نمی‌توان از سفر رئیس جمهوری یک کشور عضو سازمان ملل به این شهر جلو گرفت. علاوه بر این، کاخ بلورین سازمان ملل را «باغ وحش شیشه‌ای» لقب داده‌اند و در کنار رفت و آمدها و مذاکرات جدی، گهگاه تریبون آن در اختیار نمایشگرانی قرار می‌گیرد که با حرفها و حرکاتشان توجه عموم را جلب می‌کنند و عطش تشنگان خبرها و نمایش‌های سرگرم کننده را فرو می‌نشانند.

در سالهای اخیر، معمر قذافی و محمود احمدی‌نژاد رکورددار این نمایش‌ها بوده‌اند.

در سپتامبر سال گذشته، کلنل قذافی علاوه بر پرت و پلا گویی در مجمع عمومی سازمان ملل، با افراشتن خیمۀ صحرایی در پارک نیویورک، که در زیر آن اقامت گزیده بود، خود را در مرکز توجه شکارچیان خبرهای جنجالی قرار داد.

احمدی‌نژاد، هر بار با همراهان متعدد خود، در مجلل‌ترین هتل نیویورک اقامت می‌کند و سال گذشته با هیأت 290 نفره همراهش در هتل اینترکنتینانتال بسر برد. امسال نیز مدیرکل هتل اینترکنتینانتال اعلام داشت که دولت ایران برای احمدی‌نژاد و همراهانش درخواست ذخیرۀ جا کرده است و در همین حال، گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران اتمی» با 35 هتل معروف نیویورک تماس گرفت و خواستار شد که از پذیرفتن احمدی‌نژاد و همراهان وی خودداری کنند.

«مایکل بلومبرگ» شهردار نیویورک، که معمولاً از سران کشورهای جهان به هنگام سفرشان به این شهر استقبال می‌کند و به افتخار آنها میهمانی ترتیب می‌دهد، اظهار داشت «من به این شخص اهمیتی نمی‌دهم و جز صدور اجازه دیدار و حضور در سازمان ملل، هیچ مراسم رسمی یا بازدید خاصی برای او در نظر گرفته نشده است».

برای شرکت در این کنفرانس که مطلقاً جنبۀ فنی دارد، از هیچ رئیس جمهوری دعوت نشده بود. تنها محمود احمدی‌نژاد و خوزه‌راموس‌هورتا رئیس جمهور تیمور شرقی خود را بدانجا دعوت کردند.

حتی در داخل ایران نیز، سفر احمدی‌نژاد به نیویورک با واکنش منفی روبرو شد و از جمله، حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت اگر اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی در نیویورک در سطح وزرای امور خارجه و یا پایین‌تر از آن برگذار می‌شود، صلاح نیست که رئیس جمهور ایران در آن شرکت کند. آقای رئیس جمهور می‌تواند در اجلاس پائیزه مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور سران کشورهای جهان تشکیل می‌شود حضور یابد و مواضع ایران را تبیین کند».

باید اضافه کرد که دولت آمریکا از صدور ویزا برای مرتضی قمری وفا مدیر کل امور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری و نادر طالب‌زاده فیلمبردار به عنوان عضو گروه همراه احمدی‌نژاد خودداری کرد و تأخیر در صدور ویزا برای مجتبی هاشمی ثمره مشاور ارشد رئیس جمهوری نیز موجب شد او از همراهی با کاروان باز بماند.

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام، یارانه‌ها که یاری نمیکنند، بنزین و گاز قیمتش سر به آسمان گذاشته، خارجیها هم که تحریممون کردند، با دنیا در افتادیم بخاطر نیروی هسته‌ای، نون هم که چند برابر شده، مردممون هم که هر روز دارند بخاطر بنزین قلابی سرطان شش میگیرند ، دنیا هم با ما در افتاده ، هر وقت هم که حرف می‌زنیم میگویند این همه بدبختیها در راه و برای اسلام است. اسلامی هم که رشد میکنه هر روز، سنّی است نه مال ما شیعه ها.‌ای امام کجایی که روز قضاوت نزدیک است. خودت رحم کن بر ما.