۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

تهران در برابر تحريم تسليم شد : تعامل اتمي به جاي تقابل اتمي


جمهوري اسلامي سرانجام در برابر تهديد به تحريم تسليم شد و اعلام كرد ۱۲۰۰ كيلو موجودي اورانيوم ۳ و نيم در صد غني شده خود را با ۱۲۰ كيلوگرم اورانيوم غني شده در كشور تركيه مبادله خواهد كرد.

جمهوري اسلامي سياست جديد خود را «تعامل هسته اي به جاي تقابل هسته اي » نام نهاده و مي گويد ظزف يك هفته پس از موافقت امريكا، فرانسه،بريتانيا كه از آنها به نام «گروه وين» نام برده مي شود مبادله اورانيوم در تركيه را زير نظر آژانس بين المللي اتمي انجام خواهد داد .

تركيه در اين بازي نقش مهمي را ايفاكرد و گفتگوي نهائي براي حصول به آن بوسيله «رجب طيب اردوغان» نخست وزير آن كشور كه به طور غير منتظره شب گذشته وارد تهران شده بود بازي شد

بر اساس ماده يك، سه كشور بر تعهد خود برعدم گسترش سلاح هسته‌يي تاكيد مي‌كنند و حقوق تمام اعضاء از جمله جمهوري اسلامي ايران در تحقيق، پيشرفت و همچنين چرخه سوخت را محترم مي‌شمارند.

بر اساس ماده دو توافقنامه، سه كشور اعتقاد راسخ خود را بر اجراي اين مفاد دارند تا در فضايي مثبت، سازنده و غيرتقابلي هم دور جديدي از همكاري‌ها و تعاملات آغاز شود.

در ماده سه اين توافقنامه، تبادل سوخت هسته‌يي را گامي براي شروع همكاري در عرصه‌هاي مختلف فناوري و صلح‌آميز هسته‌يي عنوان شده است.

ماده چهار اين توافقنامه نيز حكايت از اين مساله دارد كه تبادل سوخت هسته‌يي حركتي رو به جلو و سازنده و نقطه‌ي شروعي براي همكاري با ملتهاست و چنين حركتي بايد به همكاري مثبت و همكاري صلح‌آميز هسته‌يي منجر شود و از هر گونه تقابل از جمله بيانات و رفتار تهديد آميز كه به حقوق ايران لطمه مي‌زند اجتناب و همكاري هسته‌يي جايگزين آن شود.

در ماده پنج اين توافقنامه كه اصلي‌ترين بخش اين توافقنامه است اين توافق حاصل شده است كه ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت اورانيوم كمتر غني‌ شده در تركيه به صورت امانت نگهداري شود، كه در مالكيت ايران خواهد بود، و ايران و آْژانس امكان نظارت بر آن را دارند.

در ماده شش اين توافقنامه نيز آمده است جمهوري اسلامي ايران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظرف ۷ روز اعلام مي‌كند و متناسب با درخواست گروه وين (روسيه، فرانسه، آمريكا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) جزييات بيشتري درباره‌ تبادل سوخت از طريق توافقنامه‌ي خطي و ترتيبات مربوط به توافقنامه ايران و وين كه متعهد به تحويل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت اورانيوم مورد نياز راكتور تهران مي‌باشند ، شرح داده خواهد شد.

در ماده هفت اين موافقتنامه نيز اعلام شده است از زماني كه گروه وين توافق خود را اعلام كند طرفين خود را ملزم به اجراي ماده ۶ مي‌دانند و ايران نيز موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم كمتر غني شده (LEU) اعلام مي‌كند و گروه وين نيز متعهد مي‌شود ۱۲۰ كيلوگرم سوخت مورد نياز راكتور تهران را به ايران تحويل دهد.

در ماده هشت نيز پيش‌بيني شده است در صورتي كه مفاد اين توافقنامه مورد توجه قرار نگيرد حسب درخواست ايران، تركيه سوخت را به ايران برگشت دهد.

در ماده نه نيز اين مساله مورد تاكيد قرار گرفته كه تركيه و برزيل از شروع گفت‌وگوهاي ايران با ۵+۱ در هر مكان از جمله تركيه و برزيل حول نگراني‌هاي مشترك استقبال مي‌كنند.

در ماده نهايي اين توافقنامه نيز تركيه و برزيل از رويكرد سازنده ايران در پيگيري حقوق و پايبندي به معاهده ان پي تي قدرداني كرده و ايران نيز از اقدامات دو كشور در اين زمينه تشكر مي‌كند.» اينجا

نخست وزير تركيه پيش از اين گفته بود كه به علت همكاري نكردن تهران به اين سفر نخواهد رفت ليكن روز گذشته به طور ناگهاني عازم تهران شد .

به اين ترتيب پس از امضاء بيانيه مشترك سه كشور برزيل،تركيه و جمهوري اسلامي در باره اين رويداد مهم ، بايد در انتظار نشست و ديد كشورهاي غربي چه واكنشي نشان خواهند داد . به آنچه سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي مي گويد توجه كنيد :

هیچ نظری موجود نیست: