۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

اعدام‌های مخفیانه را باید کشتار حکومتی تلقی کرد


گروهی از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، احزاب سیاسی و ایرانیان خارج از کشور در نقاط مختلف جهان، نسبت به اجرای حکم اعدام پنج نفر زندانی سیاسی کرد در ایران که سحرگاه دیروز یک‌شنبه صورت گرفت، اعتراض کرده‌اند.

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از زمانه، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها، گفته‌است که اعدام ناگهانی پنج زندانی سیاسی نمایانگر سیاست دولت ایران برای استفاده از ترور و خشونت در قبال چالش‌های پیش رو و ارعاب مخالفان است.

بنا به اعلام دادستانی تهران، حکم اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان که به اتهام بمب‌گذاری و شرکت در عملیات تروریستی محکوم شده بودند، به اجرا درآمد.

ارون رودز، یکی از سخنگویان کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید «این اعدام‌های مخفیانه را فقط می‌توان کشتار حکومتی تلقی کرد و شاهد دیگری است از بی‌اعتنایی مطلق و اهانت جمهوری اسلامی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر».

در بیانیه کمپین هشدار داده شده که حداقل شانزده زندانی کُرد دیگر و یازده تن از معترضان به انتخابات که به مرگ محکوم شده‌اند، در خطر اعدام قریب‌الوقوع بسر می‌برند.

از سوی دیگر گروه‌های مختلفی از ایرانیان خارج از کشور از جمله در فرانسه، آلمان و کانادا ظرف روزهای گذشته دست به گردهم‌آیی‌های اعتراضی زده و اجرای پنج حکم اعدام را محکوم کرده‌اند. آن‌ها همچنین خواهان پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شدند.

روز یک‌شنبه و تنها ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام‌ها، در پاریس صدها تن از فعالان ایرانی در میدان «تروکادرو» گرد هم آمدند و نسبت به اجرای این احکام اعتراض کردند. سپس جمعیت حاضر به سمت سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رفتند و به نشانه اعتراض ساختمان سفارت را مورد حمله قرار دادند. این حمله به دخالت پلیس فرانسه و بازداشت ده‌ها تن تظاهرکننده انجامید.

هیچ نظری موجود نیست: