۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

سعدی می فرماید:گربه شیر است در گرفتن موش ولیکن موش است در مصاف با پلنگ

شعر، وصف‌الحال آقای احمدی‌نژاد است که در برابر مجلس و مجلسیان مثل شیر می‌غرّد و چنگ و دندان نشان می‌دهد، اما در برابر حوزه و حوزویان مانند موشی از نفس می‌افتد.

در نخستین روزهای سال جدید، کشمکش میان دولت و مجلس بر سر قانون یارانه‌ها از پرده بیرون افتاد و به مجادله آشکار انجامید. دولت لایحه‌ای به مجلس داده و 40 هزار میلیارد تومان برای «هدفمند ساختن یارانه‌ها» اعتبار خواسته بود اما مجلس با 20 هزار میلیارد موافقت کرد و آقای رئیس جمهور که این رقم را کافی نمی‌داند می‌گوید موضوع باید به همه پرسی (رفراندوم) گذارده شود.

در حکومت پارلمانی، یکی از اختیارات ویژه پارلمان تصمیم‌گیری درباره لوایح مالی است. مجلس نمی‌تواند در لایحۀ بودجه یا هر نوع لایحۀ مالی، ارقام پیشنهاد شده از سوی دولت را افزایش دهد ولی می‌تواند از ارقام بکاهد یا اصلاً تصویب نکند.

دولت احمدی‌نژاد اما چنین حقی برای مجلس قائل نیست. ارجاع قضیه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که گرچه یک نهاد من درآوردی است لکن برای چنین مواردی از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی ابداع شد تا بین مجلس و دولت حکمیت کند، مصلحت نمی‌داند. بنابراین یک برنامه زنده تلویزیونی ترتیب داده و در آنجا برای مجلس و مجلسیان شاخ و شانه کشیده و گفته است «من در زمان بررسی لایحه بودجه سال 89 با حضور در مجلس از نمایندگان خواهش کردم پیشنهاد دولت را تصویب کنند اما در مسیر دیگری قرار گرفتند. پیشنهاد ما اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه‌ها بود اما نمایندگان مجلس با 20 هزار میلیارد تومان آن موافقت کردند و اصرار دارند آن را اجرا کنیم. نباید دولت را به انجام کاری که به ضرر مردم است مکلف کرد و دولت، کاری را که به ضرر مردم باشد اجرا نمی‌کند. پیشنهاد می‌کنم در این باره همه پرسی بگذارند تا مردم نظر دهند که آیا می‌خواهند این قانون اجرا شود یا نه»!

درباره «یارانه‌ها» اصولاً این نظر وجود دارد که چنین ریخت و پاشی، تورم را شدیداً افزایش می‌دهد و یارانه‌ها به جای آن که قاتق نام مردم شود قاتل جانشان خواهد شد. علاوه بر این، رئیس مجلس شورای اسلامی ـ بیضۀ چپ مقام معظم رهبری ـ در توجیه تصمیم مجلس می‌گوید «اساساً در حال حاضر مبالغ هنگفتی پول موجود نیست که بتوان آن را توزیع کرد تا مجلس با آن مخالف باشد... مجلس راهی را توصیه می‌کند که تورم ناشی از این اقدام برای مردم شکنندگی ایجاد نکند».

پاسخ احمدی‌نژاد این است: «برخی اقتصاددانان مدعی شده‌اند با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت‌ها پنج هزار درصد بالا می‌رود. من نمی‌دانم که اینها کجا درس خوانده‌اند و چه کسی به آنها مدرک داده است»!

رئیس جمهور شیراوژن اما در مقابل حوزه و حوزویان، از این گونه ادبیات به کار نمی‌برد. دست آیات عظام را می‌بوسد و مانند طفل مکتبی دو زانو در برابرشان می‌نشیند و گزارش اوضاع مملکت را به عرض می‌رساند و از «ارشادات» آنها مستفیض می‌شود و توپ و تشرشان را در منتهای بردباری تحمل می‌کند و ضمن دستبوسی مجدد، قول می‌دهد که بچۀ حرف شنو و سر به راهی باشد.

به همین دلیل بود که «ناظران مسائل حوزوی» از سفر آقای احمدی‌نژاد به قم و دیدار و گفتگوی جناب ایشان با «مراجع» اظهار رضایت کردند.

حضرت آیت‌الله عبدالنبی نمازی عضو مجلس خبرگان رهبری به گزارشگر ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی) می‌گوید «از آنجا که دشمنان برای ایجاد اختلاف و شکاف میان دولتمردان و حوزه‌های علمیه تلاش می‌کردند دیدار اخیر رئیس جمهور با مراجع تقلید بسیار مؤثر بود.» و بر این گفته می‌افزاید «دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه باید با حضور در بیت علما و مراجع تقلید، به راهنمایی و نقطه نظرات آنان گوش فرا داده و همچنین گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند».

آیت‌الله محمد حسن ممدوحی عضو دیگر مجلس خبرگان اظهار فرموده‌اند «گفتگوها در فضایی کاملاً دوستانه و صمیمی انجام گرفت. مراجع تقلید در مورد برخی مباحث سؤالاتی را مطرح کردند که رئیس جمهوری پاسخ‌های خوبی داد».

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم، مراتب رضایت خود را این گونه بیان داشته‌اند «در چند ماه اخیر جریانات سیاسی مخالف دولت و بیگانگان تبلیغ می‌کردند که حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید به آقای احمدی‌نژاد روی خوش نشان نمی‌دهند و او را برای ملاقات و دیدار نمی‌پذیرند. دیدار اخیر رئیس جمهوری به این شایعات پاسخ داد و راه سوءاستفاده سودجویان را نیز بست»!

حاصل کلام این که اگر مختصر سوءتفاهمی هم وجود داشت، با شرفیابی رئیس جمهور به حضور «علمای اعلام» و بوسیدن دست معظم لهما و عرض گزارش و اصغای اوامر، به کوری چشم دشمنان و شایعه پراکنان رفع سوءتفاهم به عمل آمد.

هیچ نظری موجود نیست: